akże inne obowiązki, do których zaliczamy między innymi dekretowanie dokumentów, udział w sporządzaniu sprawozdań, raportów i zestawień, prowadzenie ewidencji księgowych, czy przygotowywanie różnego rodzaju przelewów. Poza tym księgowy na bieżąco współpracuje z instytucjami zewnętrznymi takimi jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych, czy Urząd skarbowy oraz z bankami. Zakres obowiązków księgowego jest zatem rozległy, a księgowość musi być realizowana w zasadzie w każdej firmie, w której prowadzone są rachunki finansowe.
Specjalista od finansów w firmie
Jak rozliczyć podatek VAT? Jak ująć w księgach rachunkowych konkretne zakupy? Jak wystawić faktury zaliczkowe albo wykonać bilans zysków i strat? Takich pytań z chwilą kiedy prowadzimy firmę jest dużo. Wymogi prawne jakie są odgórnie narzucone, wymuszają przygotowywanie różnych sprawozdań finansowych, rozliczanie się z uzyskanych przychodów, prowadzenie ksiąg rachunkowych i tym podobne. W związku z tym należy zatrudnić w firmie osobę, która będzie miała wystarczające pod tym względem kompetencje. Taką osobą jest oczywiście księgowy, który może zająć się pełną księgowością w naszej firmie. Można również korzystać z usług biura rachunkowego, jeśli prowadzimy małą firmę i nie ma potrzeby zatrudniania księgowego na cały etat.
Kto zajmie się rozliczeniami w firmie?
Zakładając firmę musimy liczyć się przede wszystkim z tym, że na bieżąco będziemy mieć do czynienia z różnego rodzaju rachunkami, rozliczeniami czy fakturami. Dodatkowo systematycznie trzeba przygotowywać sprawozdania finansowe oraz rozliczać się z podatku, nie mówiąc już o prowadzeniu ksiąg rachunkowych, przygotowywaniu płac i wyliczaniu wynagrodzeń. Kwestie finansowe w firmie są zatem bardzo ważne i istotne jest to, aby zajmował się nimi specjalista, który ma wystarczającą wiedzę z zakresu prawa finansowego i różnego rodzaju rozliczeń. Dlatego właśnie warto zatrudnić księgowego lub korzystać z usług biura księgowego, gdzie na bieżąco będą prowadzone sprawy naszej firmy.